Yazar :
H. Erdoğan, E. Gülal, E. Ata, B. Akpınar
Özet :
Mühendislik yapılarından asma köprüler, barajlar ve kuleler yapım maliyeti yüksek ve inşaası zor yapılardır. Bu yapılar sürekli olarak iç ve dış yükler altında titreşim hareketleri yapmaktadır ve deforme olmaktadırlar. İç kuvvetler olarak sıcaklık değişimi ve malzeme yorulması, dış kuvvetler olarak da rüzgâr yükü, trafik yükü, su seviyesinin değişimi ve deprem yapılarda etkili olmaktadırlar. Bu büyüklükler sistem analizinde giriş büyüklüğü, sistemin bu büyüklüklere tepkisi de çıkış büyüklüğü olarak adlandırılmaktadırlar. Ayrıca sistemin çıkış büyüklüğünü belirlemek için, sistemin modelinin transfer fonksiyonunun bilinmesi gerekmektedir. Transfer fonksiyonunun belirlenmesi ise beyaz kutu (white box) ve siyah kutu (black box) modellerle yapılmaktadır. Bu modellerle sistem tanımlanmakta ve model kalibre edilmektedir. Bu çalışmada; dinamik bir sistem olan Boğaziçi Köprüsü’nün kulelerinin açıklık yönünde, sıcaklık etkisine karşılık gösterdiği tepkilerle transfer fonksiyonu zaman bölgesinde yapılan parametrik ve parametrik olmayan tanmlama ile belirlenmiştir. Böylece etki-tepki ilişkisi ve transfer fonksiyonu yardımı ile asma köprüler tanımlanabilmekte ve model kalibre edilebilmektedir.
Anahtar Kelimeler :
Asma Köprü, dinamik sistem, parametrik tanımlama, non-parametrik tanımlama, model
Kaynak :