Yazar :
H. Erdoğan, B. Akpınar, E. Gülal, E. Ata
Özet : Bu çalışma da; Boğaziçi Köprüsü’nün farklı yük etkisi altında sergilediği davranış biçimleri açıklanmaya çalışılmıştır. Bilindiği gibi, Boğaziçi köprüsü gibi asma köprüler, sıcaklık değişimi, rüzgar kuvveti, deprem, kar, trafik ve yaya yükü gibi yapılarda etkili olan yükler altında gösterecekleri tepkilere göre dizayn edilmektedirler. Bu hesaplamalarda ritimli koşular gibi farklı tipte pek çok yükün aynı anda ya da farklı bileşimlerde etkili olması gibi özel durumlar ihmal edilebilmektedir. Bu da karmaşık bir yapı olan asma köprülerin bu tip yüklere nasıl ve hangi büyüklükte bir tepki gösterir problemini ortaya koymaktadır. Böyle bir problemi araştırmak için, 02.10.2005’de gerçekleştirilen Asya kıtasında başlayan ve Avrupa kıtasında sona eren 27. Kıtalararası Avrasya Maratonu ve 75.000 kişinin katıldığı halk koşuşu sırasında iki kıtayı birbirine bağlayan Boğaziçi Köprüsü üzerinde gözlemler yapılmıştır. Bu aktivite sırasında, köprünün araç ve yaya trafiğine kapalı (boş durum), sporcuların ritimli koşusu, halk koşusunda (düzensiz yaya yükü ve acil durum için farklı tipte araç) ve aktivite sonrası trafik yükü durumlarında, köprünün X, Y ve Z yönlerde gösterdiği davranışları belirlemek için köprünün belirgin değişim gösterdiği orta noktasında RTK GPS ile gözlemler yapılmıştır. Elde edilen gözlemler yük durumlarına bağlı olarak 6 bölüme ayrılmış ve her bir bölümdeki değişimlerin yönü ve büyüklüğü tespit edilmiştir. Daha sonra ise gözlemlerde yapılan yüksek-geçişli filtreleme işlemi sonucu köprünün anlık hareketlerine bağlı frekans değerleri araştırılmıştır.
Anahtar Kelimeler :
Boğaziçi Köprüsü, Avrasya Maratonu, RTK GPS, HFD, Frekans
Kaynak :