Yazar :
T.Çay, T.Ayten, H.Çağla, F.İşcan
Özet : Türkiye’de arazi toplulaştırma uygulamaları iki farklı
kurum tarafından, iki farklı mevzuata göre yapılmaktadır. Arazi Toplulaştırma
Tüzüğü ( ATT)’ne göre yapılan uygulamalar isteğe bağlıdır ki, muvafakatname
alınma esasına dayalı olarak Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından
yapılmaktadır. Diğeri ise, 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlemesine
Dair Tarım Reformu Kanunu’na göre yapılan uygulamalardır ki, buda zorunlu olup
Tarım Reformu Genel Müdürlüğü tarafından “tarım reformu bölgeleri” ilan edilen
yerlerde resen yapılmaktadır. Arazi düzenleme çalışmalarının ilk uygulanmaya başlandığı
tarihten günümüze kadar farklı kanunlar yürülüğe girmiş, ancak istenilen ölçüde
uygulama olanağı bulunamamıştır. Artık ülkemizde arazi düzenlemeleri, sadece
parsel sınırlarını ve geometrik şekillerini düzgün hale getirmek değil, bunun
yanında avrupa ülkelerinde olduğu gibi doğal dengenin ve çevrenin korunması, yerleşim
alanlarının düzenlenmesi gibi çok daha geniş kapsamda düşünülmektedir. 1990’dan beri arazi toplulaştırması kanun çalışmaları
devam etmesine rağmen bugüne kadar sonuçlanan olmamıştır. Bugün ülkemizde
kırsal alan düzenlemesine ilişkin; Arazi Toplulaştırma Tüzüğü, 3083 sayılı
Sulama Alanlarında Arazi Düzenlemesine Dair Tarım Reformu Kanunu, Hazine
Arazilerinin Satışı İle İlgili Kanun, Köy Yerleşim Alanı Uygulama Kanunu, Su
Koruma ve Toprak Koruma Kanun Tasarısı ve Arazi Toplulaştırma Kanun Tasarısı bulunmaktadır. Bu bildiride, kırsal alanlarda arazi toplulaştırma ve
diğer hizmetlerin tek kurum ve tek mevzuata uygun olarak yapılması için “Arazi
Toplulaştırma Kanun Tasarısı” incelenmiş ve bu kanun tasarısının tarım reformu,
toprak reformu ve diğer kanunlarla birlikte uygulanıp uygulanamayacağı hakkında
çözüm önerileri getirilmiştir.
Anahtar Kelimeler :
Arazi Düzenleme, Kırsal Alan, 3083 Sayılı anun, ATT, Arazi Toplulaştırma Kanun Tasarısı
Kaynak :